わたしの一品

Chicken Foot Soup チキンフット(鶏の足)スープ

The Jamaica Blue and John Crow Mountains was declared a UNESCO World Heritage Site back in 2015 (https://en.unesco.org/galleries/whc-2015-blue-and-john-crow-mountains-jamaica-0; https://www.worldheritagesite.org/list/Blue+and+John+Crow+Mountains; https://whc.unesco.org/en/list/1356/documents/; https://whc.unesco.org/document/137870). This designation was a crowning tribute to the 2008 UNESCO designation of the music of the Moore Town (formerly Nanny Town) Maroons as a World Intangible Cultural Heritage. Steeped in independent and indeed emancipated Jamaica are the contributions of the fierce and often feisty Maroons of Ashanti (present day Ghana) royal descent and the Tainos.

These people led the early resistance to enslavement and made the hilly hinterlands their home and fort to defend against the unrelenting British troops who tried unsuccessfully to re-enslave them. After repeated losses on the battlefield with the Maroon who were adept at guerrilla warfare and the art of camouflage and concealment, the British begrudgingly acquiesced and gave the Maroons full autonomy over their own people in exchange for saving their own lives and plantations. The last group of Maroons to have signed the peace treaty were the Windward Maroons of which Chieftain Nanny was the leader and perhaps not only the fiercest but the most astute Maroon generals the British had battled. Chieftain or Queen Nanny is Jamaica’s only female national hero (Origins of the Jamaican Maroons).  

It is believed that the abeng – a horn made from the hallowed horn of the cow – was instrumental in confusing the advancing British troops. The Maroons had a special way of blowing the horn in one location but would be heard by the British troops as coming from a completely different direction. This formed one of their primary tools of diverting the British troops away from their villages and onto the Maroons’ preferred place of battle. The Maroon war which spanned decades, particularly the first of the two Maroon wars, was instrumental in Jamaica gifting the world with “jerk pork, chicken and sausages”.

A place which has preserved this tradition through the years and helped to popularise the jerk culture not only throughout Jamaica from coast to coast in the 1970s and 80s but to every nook and cranny the world over is Boston Bay near Port Antonio. Today, whether you are in the USA, the UK, Europe, Africa, Australia, South America, Asia or Japan there are both Jamaican and non-Jamaican operated jerk restaurants.

The Maroons developed a uniquely special way of cooking and preserving succulently delicious whole pigs and wild boars (the predominantly eaten meat at the time) in underground jerk pits. This cooking method was developed both as a way of reducing the weight of the freshly killed animal, curing the meat for it the last days if not weeks because refrigeration was non-existent back then, making the meat very tender and bursting with a potpourri of herbs and spices which the pimento berries, leaf and wood provided, and to bury the smoke and smell of their cooking. This last point was most critical in helping to hide them from the British troops. Smoke was a dead giveaway to one’s hiding spot. The Maroons had to make sure smoke would never betray their hiding position. This cooking method gave birth to the renowned Jamaican Jerk cuisine which is enjoyed the world over.

ジャマイカ・ブルー&ジョン・クロウ山脈は、2015年に戻ってユネスコの世界遺産に指定されました。この指定は、2008年にユネスコがムーアタウン(旧ナニータウン)マルーンの音楽を世界無形文化遺産に指定したことへの最高の賛辞です。独立したジャマイカ、そして実際に解放されたジャマイカには、アシャンティ(現在のガーナ)王室の子孫とタイノス(Tainos)族の獰猛で、時に激しく、しばしば闘争的なマルーン族の歴史が根付いています。

これらの人々は奴隷化への抵抗を率いて、丘陵地の内陸部を砦とし、再奴隷化を試みた容赦ないイギリス軍から身を守るためのものでした。ゲリラ戦とカモフラージュの技術に長けていたマルーンとの戦場で何度も敗北を喫した後、イギリス人たちは自分たちの命と農園を守ることと引き換えに、マルーンに民族に対する完全な自治権を与えました。和平条約に署名した最後のマルーンのグループはウィンドワード・マルーンであり、その中でもナニーはリーダーであり、おそらくイギリスが戦った中で最も激しいだけでなく、最も鋭いマルーンの将軍でもありました。酋長またはクイーン・ナニーはジャマイカの唯一の女性国民的英雄です(Origins of the Jamaican Maroons)。

アベン(牛の神聖な角から作られた角笛)は、前進するイギリス軍を混乱させるのに役立ったと考えられています。マルーンは、ある場所で角笛を吹く特別な方法を持っていましたが、全く別の方向から来ているようにイギリス軍に聞こえてしまうのです。これは、イギリス軍を村から離して、マルーンの好ましい戦闘場所へと誘導する彼らの主要な手段の一つを形成しました。何十年にもわたったマルーン戦争、特に2つのマルーン戦争のうちの最初の戦争は、ジャマイカが世界に「ジャークポーク、チキン、ソーセージ」を紹介することに貢献しました。

長年にわたってこの伝統を守り、1970年代から80年代にかけてジャマイカの海岸から海岸までだけでなく、世界中のあらゆる場所にジャーク文化を広めた場所がポート・アントニオ近くのボストンベイです。今日では、アメリカ、イギリス、ヨーロッパ、アフリカ、オーストラリア、南アメリカ、アジア、日本に関わらず、ジャマイカ人とジャマイカ人以外の人が経営するジャークレストランがたくさんあります。

マルーンは、地下のジャークピットで、ジューシーでおいしい豚やイノシシ(当時主に食べられていた肉)を丸ごと調理して保存する、ユニークで特別な方法を開発しました。この調理法は、殺したばかりの動物の重量を減らす方法として開発されました。冷蔵が当時は存在しなかったので、数週間ではないにしても最後の数日は肉を養生し、肉を非常に柔らかくし、ピメントの実、葉、木が提供するハーブやスパイスのポプリではじけるようにし、調理の煙と臭いを葬るためです。この最後のポイントは、イギリス軍からピメントの実を隠すために最も重要でした。煙は自分の隠れ場所を発見される致命的なものでした。マルーンは、煙で隠れている場所を決して見つからないようにしなければなりませんでした。この調理法により、世界的に有名なジャマイカのジャーク料理が誕生しました。

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